Misteri Orang Gomen – Vol 1

“Sehat Datuk, Just to inform you we had meeting with En. Mizan (bukan nama sebenar) three times already last year. Surat pun saya dah hantar. Gaya macam Kementerian tak berminat dengan cadangan saya untuk fully utilize our base in Saudi Arabia. Hope you can advice something”.

Lebih kurang begitulah SMS saya kepada KSU sebuah kementerian penuh dengan bahasa bakul sampah Melayu campur English. Beginilah putaran hidup saya dan rasanya begitu juga kawan-kawan yang lain apabila berurusan dengan sektor awam yang saya suka panggil ‘Orang Gomen’.

Ayat yang paling tak tahan tetapi selalunya menjadi….harap Datuk boleh beri nasihat. Bahasa terjemahan lain yang lebih tepat….Datuk tolong lah ambil tindakan noooo. Adap Melayu cakap biar berlapik.

Dalam beberapa minit telefon saya berbunyi. Mesej tadi dijawab. ” Jangan bimbang dah ada orang baru ganti tempat dia. Datang jumpa dia”.

Dan seterusnya perbualan bersambung sehingga mesej terakhir bunyinya semudah terima kasih Datuk.

Ada tempat boss nya sangatlah efektif dan energetik, tetapi bahagian pelaksana agak spastik. Ada tempat anak bawahnya bagus-bagus, tapi boss nya pula cuba-cuba berlakun genius. Haiii misteri sungguh Orang Gomen!

Leave a Reply

