Di Sebalik Kota Mekah

Jam sudah menunjukkan 1 pagi.

Inilah masa yang terbaik untuk saya menelefon kawan saya di Arab Saudi. Kalau dikira dihitung lebih kurang jam 8.00 malam di sana.

Mohammad, saya terus memberikan salam dan bertanya khabar. Terus saya masuk kepada tajuk utama tujuan kenapa saya menelefon beliau. Adat orang Arab, setelah memberikan salam mereka akan bertanya khabar beberapa kali…..semuanya dalam struktur ayat yang berlainan. Tapi sebenarnya maksudnya sama saja….”Apa Khabar”.

Lebih kurang bunyinya, awak apa khabar….setelah dijawab baik…ditanya lagi awak sehat ka….jawabnya lagi sehat…..ditanya lagi macam mana semua sehat ka….jawabnya lagi OK….dan seterusnya ditanya lagi semuanya baik baik belaka kah….dan seterusnya sehinggalah tiada lagi perkataan yang boleh ditanya lagi.

Orang Kedah kata ‘beradon’……

Saya terus bertanya Mohamad, macam mana dengan urusan yang saya sebutkan semalam,sudah selesaikah? Sebenarnya pagi tadi saya sudah telefon untuk ingatkan beliau dan beliau berjanji untuk selesaikan petang ini (waktu di Arab Saudi).

Saya menghela nafas panjang tetapi masih penuh dengan ayat-ayat manis mengatakan supaya mohon segera selesaikannya. Pelanggan kita dah marah ni…….

Sebenarnya bukan hari ini saja saya ulangi rutin ini. Dah masuk hari keenam, esok cukuplah seminggu. Saya akan telefon pagi,petang dan malam untuk ingatkan mereka.

Seperti cara memberi salam mengikut adat perpatih Arab, mesti beradon……begitulah kerjanya juga…..penuh ‘beradon’ …sopan santun…..lendit lemah gemalai…..

Tak macam Orang Malaysia……orang Kedah kata ‘Kasaq Gedegaq’. Kerja satu minggu di Arab Saudi….di Malaysia satu jam sahaja sudah cukup untuk diselesaikan.

Hati aku sudah jadi panas. Terus hilang rasa mengantuk.

Aneh sungguh Kota Mekah.

Leave a Reply

