Masalah Masa Depan Kita – Vol 1

Aku perhatikan satu-satu wajah mereka.

Ada yang nampak bersih, tak ada satu pun cacat cela. Kulit nampak halus hinggakan satu biji jerawat pun tak berani untuk timbul. Bersihnya kulit dia sampai menampakkan gaya-gaya yang dia sesuai untuk menjadi calon imam muda. Pasti menang dek kerana wajahnya yang bersih itu. Tetapi ketika peristiwa ini berlaku imam muda pun masih belum muncul.

Seorang lagi mukanya penuh berminyak. Tetapi tiada jerawat. Gayanya seperti kasanova. Mungkin awek keliling pinggang. Rambut disikat rapi dan rapat ala-ala gaya tahun 50-an. Kebetulan rambutnya lurus menyebabkan sikatan rambutnya memang nampak sangat kemas.

Seorang lagi kelihatan timbul jerawat disana sini. Aku dapat cam parut-parut bekas jerawat. Hurmmm…mesti budak ini suka picit jerawat pakai kuku. Kalau lah nampak oleh kakak aku mungkin habis dia kena ceramah pasal penjagaan kulit.

Dua orang kawan mereka lagi seorang muka berminyak dan seorang nampak kurus berkulit agak gelap. Dari matanya yang luas anak mamak rasanya.

Apapun mereka semua nampak bersih. Bukan pakaian sahaja….maksud aku hati mereka.

Orang kata budak-budak belum akil baligh bersih dari segala dosa, tetapi mereka ini mana mungkin belum akil baligh kalau sudah bersekolah tingkatan empat, jerawat sudah tumbuh dan suara sudah tidak bunyi anak-anak lagi.

Yang pasti mereka masih bersih di mata aku. Masih ada masa untuk mencorakkan mereka. Masih ada harapan.

Semuanya duduk ramai-ramai di sebelah stor burger di Flat apakah namanya berdekatan USM. Aku kenal salah seorang dari mereka kerana beliau pernah bekerja dengan kawan aku yang menjual ayam goreng ketika konvokesyen di USM.

Bang nak beli burger jugak ka? Aku angguk….

Ni kamarul buat apa sini? Tanya aku.

“Saja lepak lepak bang. Awai lagi…..” Jawab Kamarul budak yang muka bersih tadi.

“Awai apa lagi ni nak pukul 12 lebih dah. Esok tak sekolah ka? Pi balik nuh” Aku jawab dengan bunyi nada dah tak macam abang-abang lagi….pakcik umur 50an mungkin.

“Kami sekolah petang bang…..lagipun Kamarul tak suka balik la ni….takda tempat. Tunggu ayah mangkit pukul empat sat lagi dia nak pi kerja kilang Kamarul balik la……”

“Awat jadi lagu tu?” aku tanya kehairanan.

“Nak tidok macam mana bang….bilik ada dua saja….ayah mak satu bilik…..bilik lagi satu kakak dengan adik…..pastu kat luar adik kamal hat laki tu….Kamarul tunggu ayah keluar baru lah boleh tidur dalam bilik dekat katil mak.”

Aku tergamam……………..

Inilah hasilnya masyarakat yang kita bina dengan pelaburan rumah yang dulu kita panggil PPRT…

NOTA: PPRT bermaksud Projek Perumahan Rakyat Termiskin yang kini dijenamakan semula Projek Perumahan Rakyat.

Leave a Reply

