MLM

21571Ramai sungguh kawan-kawan aku yang ajak masuk jual itu jual ini.Yang paling bestnya ada pulak yang tak perlu jual apa apa. Yang penting kena cari orang.

Katanya tak perlu kerja apa apa. Duduk relax saja. Bulan-bulan duit masuk……katanya.

MLM atau sebutan penuhnya Multi Level Marketing bukan perkara baru bagi aku.

Sebenarnya kalau pembaca semua nak tahu, aku kenal MLM ni semenjak aku umur 13 tahun lagi. Masa itu aku baru tingkatan satu.

Kisahnya mudah saja…..

Bila dah masuk sekolah menengah ni….faham-faham sajalah. Macam-macam dah mula berubah. Suara pun dah serak-serak basah, bulu-bulu nipis misai, bulu kaki, bulu ketiak dan seumpama dengannya sudah mula nampak ira-ira menumbuh.

Dan yang tidak lupa, kalau dulu badan bau masam-masam sedap, sekarang sudah mula bertukar hangit-hangit hapak.

Kali pertama aku dapat pulang ke rumah dari asrama kebetulan kakak aku ada ketika itu. Huh…..bising dia kerana katanya aku dah bau macam keling botoi (India jual botol).

Kakak aku pun terus belikan aku satu benda, botol kecil. Katanya ubat ketiak tak bagi bau. Lepas mandi mesti pakai yang ni.

Aku tak nampak lah apa yang bagus dan pentingnya ubat ketiak ini. Jadi aku pun pakai saja kerana sudah diarahkan oleh kakak aku. Hari tu aku pun balik semua ke asrama.

Bila sampai ke asrama, pada waktu petangnya kami hendak mandi, aku terperasan yang ketiak aku yang selalunya bau hangit suam-suam kuku tak ada bau lagi. Bisinglah aku kepada kawan-kawan semua.

Bunyinya seperti barang ajaib.

Sememangnya kami semua memang sudah ada macam-macam bau. Kalau kelas dah masuk tengah hari tu dah macam masuk depoh tahanan Mat Bangla lagi. Cikgu pun kadang-kadang bising dan minta buka tingkap luas-luas supaya keluar bau hapak dalam kelas.

Kerana ubat ajaib aku tu, lepas dua minggu kami kena pulang ke rumah kali ini masing masing memesan supaya aku boleh tolong belikan ubat ketiak kakak aku itu.

Nama ubat ketiak tu Family 24Hours, dari jenama Nutri Metics.

Dari situlah bermulanya kisah aku mengenali dunia MLM.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s