10 Perkara Kenapa Rakyat Malaysia Tidak Patut Merungut Kerana Kejatuhan Nilai Ringgit

Ini jawapan saya yang saya ramai saudara dan rakan rakan saya ‘sangat bersetuju’.

1. Saya menetap di Malaysia menjalankan perniagaan import dan export. Ya saya langsung tidak terkesan dengan kejatuhan ringgit.

2. Saya berniaga bawang. Bulan lepas satu raga 20 ringgit hari ini 70 ringgit. Ya saya langsung tak terkesan dengan kejatuhan ringgit.

3. Saya perlu ke Mekah tidak lama lagi. Ya saya langsung tidak terkesan dengan kejatuhan ringgit.

4. Saya ada 4 orang anak sedara belajar di luar negara. Ya kami langsung tidak terkesan dengan kejatuhan ringgit.

5. Barang makanan Malaysia semuanya tanam di Malaysia, sayur daging bijirin semuanya dari Malaysia. Kita mempunyai 80 juta orang penduduk dan keluasan negara melebihi negara Thailand. Kita langsung tidak akan terkesan dari kejatuhan ringgit kerana sumber dalaman negara sangat mencukupi.

6. Rakan saya di Baitulmal yang menjaga kebajikan pelajar di Mesir, Jordan dan Maghribi, ya mereka puluhan ribu itu langsung tak terkesan dengan kejatuhan ringgit kerana rezeki Allah turun dari langit langsung tiada kaitan dengan currency exchange.

7. Makcik di kampung suri rumah pulak tu bukan hanya langsung tidak terkesan dengan kejatuhan ringgit malah langsung tidak faham kerana hanya makan cengkerik dan ulat kayu saja. Kalau beli Indian beef pon mungkin 50g saja jadi tak nampak sangat perbezaan harga daging minggu lepas dan minggu hadapan.

9. Kawan saya berniaga satay, langsung tak terkesan kerana satay daging beliau hanya jual di pasar malam. Orang awam saja yang makan dan daging yang dipakai adalah daging tempatan kerana daging tempatan ‘sangat murah’ malah negara kita merupakan pengeksport daging terbesar di dunia dengan lambakan lembu lembu di ladang ternakan.

10. Oh lagi satu…..saya bukan pakar ekonomi…tak layak untuk berkata apa apa tentang kejatuhan ringgit.

Leave a Reply

