INVESTOR

Saya sudah berapa kali didatangi individu yang ada simpanan duit banyak dan ingin buat investment.

Kalau fikir pendek memanglah saya nak saja terima pelawaan tersebut sebab saya pon teringin nak kembangkan perniagaan saya.

Tapi saya tahu mereka ini bukannya businessman, not even a real investor.

Mereka nak letak RM50 ribu, minggu depan dapat RM100 ribu. (Contoh laa)

Perniagaan saya jual kicap dan belacan saja. Labur RM50 ribu 2 tahun lagi baru dapat tengok hasil. Untung bersih hanya 10% atau mungkin kurang. Yang penting adalah cash flow utk tampung overhead bulanan.

Sebab tu paling mudah adalah saya tolak sahaja. Tak larat nak janji macam macam.

Tapi sayangnya kerana ramainya kumpulan berfikiran macam ni lah ramai yang terpesona dengan tawaran pak man telo, skim itu skim ini dan lain lain.

There is no such thing ‘kaya cepat’.

Leave a Reply

