HOMEWORK

Saya dicadangkan oleh seorang kawan supaya berjumpa dengan seorang ahli perniagaan yang berpangkat Dato.

Katanya ahli perniagaan ni dah lama di Arab Saudi. Mungkin dia dapat bantu saya atau mungkin dia boleh jadi partner atau investor.

Saya taknak sentuh pasal hal ni tapi hari ni saya nak cakap pasal bab background check.

Perkara pertama saya buat saya snap gambar kad orang tu. Keluar saja dari pejabat kawan saya dalam kereta saya terus google.

Nama syarikat berkaitan beliau yang lain macam saya pernah dengar jadi saya terus telefon kawan saya. Dari situ saya dapat maklumat pertama.

Kedua saya tanya kawan kawan di Arab Saudi dan message kepada Trade Consul di sana. Pelik kerana kalau dah lama di Arab Saudi berpangkat Dato lagi mestilah kami semua saling kenal mengenali.

Nah tetiba dapat maklumat kedua.

Ketiga sepatutnya boleh buat background check di SSM. Tatapi laporan kedua sudah cukup untuk saya ambil keputusan untuk tidak mahu hubungi orang tersebut.

Background check penting!

Leave a Reply

