HOMEWORK

Ni cerita pasal rahsia macam mana saya boleh dapat right untuk jenama syarikat multinasional Yeo Hiap Seng ke Arab Saudi.

Kali pertama saya jumpa mereka, export manager mereka turn down my request.

Syarikat yang mereka berikan sangat ketat, kalau saya nak export barang mereka mestilah MOQ 1 sku sahaja untuk satu kontena. Maksudnya kalau saya nak beli soya contohnya saya hanya boleh beli soya air tin saja untuk satu kontena dan tak boleh campur campur langsung dengan soya air kotak, soya tetrapack, soya perisa jagung dan sebagainya.

Saya pun cuba juga beli satu kontena 1 litre tetrapack yang nilainya 50 ribu lebih masa tu. Setahun baru saya dapat habiskan stok dan siap ada baki lagi kena buang sebab dah expired. Memang sengsara waktu tu kalau fikirkan hal ni.

Kemudian datang export manager baru yang asalnya dari cawangan mereka di Myanmar. Orangnya dah 40 tahun pengalaman dalam bidang ni.

Apa yang beliau lakukan, dia terus teliti fail fail setiap exporter mereka termasuklah saya. Saya satu satunya Melayu dalam file mereka……dia pun terus buat background check.

Diringkaskan cerita hasil kerana buat background check lah hari ini kami menjadi wakil Yeos di Saudi dan kami mendapat macam macam support dari mereka.

Saya harap cerita ini boleh menjadi panduan dan iktibar.

Nota : sebab saya jambu time tu sekarang dah jadi limau bali.

Leave a Reply

