PM

Sambungan kepada jawapan saya kepada rakan yang saya hormati untuk rujukan rakan rakan yang lain. Saya harap jawapan saya diambil dalam konteks ilmiah bukan peribadi.

“I dont think u really mean it. Kalau orang yang ikut saya seperti 2 orang rakan saya beberapa hari lalu ya saya akan tegur dan ajar mereka malah memberikan penerangan apa perlu kita buat dan apa tidak perlu dan cara yang paling mudah melakukan umrah dan mengelakkan perkara ajaran yang menakutkan seperti yg diajar oleh travel agency.

Saya akan menegur kalau yg dihadapan saya itu orang terdekat saya.

Penulisan saya di FB wall saya diharapkan dapat membantu kerana ramai yg tidak tahu. Reaksi saya hanya kebetulan berdasarkan reaksi orang lain di FB juga terhadap gambar tersebut.

Dalam hal ini juga saya menegur kerana kita sudah mempunyai jamil khair dan pastinya fathul bhari yang amat menegah amalan seperti itu. Adakah sekarang sudah menjadi larangan untuk menegur apa apa sahaja?

Saya juga insan biasa yg biasa melakukan kesalahan dan semestinya perlu ditegur. Kesalahan saya adalah meletakkan gambar pemimpin negara sebagai contoh dan saya telah turunkan gambar tersebut semalam sebelum tidur kerana saya rasakan tidak sesuai.

Tetapi apa yang saya tulis saya percaya ia betul dan seharusnya bagi yang tidak tahu dan baru mengetahui sebelum mempercayainya boleh merujuk ulama mu’tabar dan mengambil maklum dan menghindari dimasa akan datang.

Itu adalah reaksi dan tindakan terbaik sekiranya dalam konteks kumpulan orang berilmu. Bukan reaksi sebaliknya.”

Semoga Allah mengampuni dosa dosa saya. Wallahu a’lam

Note: Jawapan ini adalah daripada respon di wall Saiful Bahari Baharom yang mencadangkan sekiranya saya berpeluang ke Mekah lagi, saya bolehlah pergi menasihati setiap orang yang melakukan perbuatan yang saya tegah tersebut. Bang…….akceli saya ke Mekah every 2 or 3 months. Pakcik makcik sepupu saya semua duduk disana dan tokwan saya ada rumah disana. Mereka semua warga negara Arab Saudi dan semuanya membesar dengan Al Haram. Alhamdulillah.

Leave a Reply

