PEMBANTU

10 tahun dahulu……

Ya 10 tahun dahulu semasa saya mula mula berniaga. Ketika perniagaan berkembang saya takut untuk ambil staff.

Saya takut kerana takut tak mampu nak bayar gaji.

Hidup saya jadi kelam kabut dan takda masa. Semua benda perlu saya lakukan.

Sehinggalah saya dimarahi oleh abang saya dan banyak mendapat nasihat dari beberapa orang seperti uncle Dato Waris, Dato Amir dan Haji Waheed.

Kita takut untuk mengambil staff kerana kita takut untuk tidak mampu membayar gaji, kita juga tidak yakin staff dapat melakukan kerja seperti yang kita mahu.

Akhirnya pengurusan kita akan berterabur dan kita tidak dapat berkembang pesat.

Jangan takut ambil staff, jangan kedekut dengan staff.

Ya akan ada staff malaun, staff syaiton, staff jilake, staff nohorom……

Tapi kalau dah jumpa yang bagus, jaga dia elok elok seperti keluarga kita kerana mereka akan boleh membawa kita lebih maju dan jauh.

Kita maju…..staff juga akan maju bersama.

Leave a Reply

