MESIR

Saya kali pertama menjejakkan kaki ke bumi Mesir pada tahun 1999 dan kali terkahir saya mengira jumlah cop masuk ke Mesir adalah sebanyak 57 kali iaitu pada tahun 2011.

Kali pertama saya ke sini hanya ada beberapa sahaja kedai yang sajikan makanan Malaysia atau Asia.

Seingat saya ketika tu ada kedai diusahakan oleh orang Kelantan dan satu lagi oleh orang Pattani.

Dengan peredaran masa kedai makin bercambah dan diusahakan oleh pengusaha dari pelbagai latar belakang.

Hari ini sekitar tempat tinggal saya rasanya lebih daripada 10 jenis kedai yang menjual juadah makanan Melayu.

Ada 3 buah kedai runcit yang saya tahu dan ramai yang menawarkan pelbagai perkhidmatan.

Sayangnya semua jenis perniagaan ini hanya tertumpu kepada pelajar Malaysia semata mata yang secara rambangnya perniagaan mereka mengikut keadaan semasa dan keadaan kewangan para pelajar, sedangkan Kaherah mempunyai hampir 8 juta orang penduduk.

Leave a Reply

