KATERING

Saya pernah buat tawaran kepada beberapa operator katering di Mekah untuk buat pesanan terus dari Malaysia secara consolidate.

Kalau sikit mungkin tak terasa tapi kalau banyak mereka dapat jimatkan sekurang kurangnya 40% daripada harga pasaran.

Kalau 10 ribu 4 ribu ringgit dapat dijimatkan.

Tapi takda siapa pun setuju dengan cadangan saya. Katanya banyak sangat dan musim haji lambat lagi.

Ada pula kata harga saya mahal dia boleh dapat lebih murah dan boleh buat sendiri.

Ada pula yang kata nanti derang fikir.

Sekarang semua yang tanak ni nak beli barang saya di pusat jualan gudang di Mekah. Mungkin mereka tahu mungkin mereka tak tahu sebenarnya barang di Mekah dari Malaysia tu semuanya datang dari kami.

Sebenarnya mereka sepatutnya simpan stok 2 bulan sebelum musim Haji. Isu barang rosak tak wujud langsung kerana produk kan tahan sampai setahun.

Tahukah mereka bila dah dekat haji permintaan meningkat harga barang pon pak arab tu akan naikkan ikut suka dia saja.

Jadinya asal nak berjimat sekarang terpaksa berbelanja lebih dan lebih teruk lagi sekarang stok dah habis terus. Licin.

Sebab apa tau…

Sebab orang yang kata kat saya tahun lepas dalam telefon ‘jangan harap kami nak ambil dekat kamu tahun depan’ tu dah borong habis dekat Mekah.

Mesti dia happy bila tengok stiker ada nama saya kan. Almaklumlah kompeni pon nama Husam jugak huhuhu. Kembang hidung kejap.

Leave a Reply

