GOMEN

Pagi tadi buat pertama kali saya pergi semula ke Consulate Malaysia ke Jeddah setelah beberapa tahun tidak kesana dan secara official saya buat courtesy call untuk Konsul Malaysia di Jeddah yang baru.

Kami berbincang beberapa perkara dan berkongsi tentang perkembangan terbaru Kedai Asia dan perancangan kami seterusnya.

Saya panggil Konsul dengan singkatan CG sama macam orang orang di sini panggil. Beliau ada maklumkan minggu hadapan Trade Consul wakil attache MOA dari Dubai akan datang untuk bincangkan program mereka dengan Panda.

Jadi saya berminat dan tanya lanjut. Program apa nak buat tu CG.

Jadi CG pon ceritakan yang mereka bercadang untuk buat event di Panda selama satu hari untuk promosikan buah buahan Malaysia.

Memandangkan ini adalah kali pertama saya berjumpa beliau, saya mohon maaf dahulu sebelum saya lanjutkan dengan pendapat saya.

Saya tanya sampai bila kita (yakni gomen) nak ulang kaedah ni. Saya tak katakan kaedah ini salah. Tapi kaedah ni tak efektif di Negara Teluk khususnya negara ini……. Arab Saudi.

Berapa kos selalunya untuk buat event. Mengikut pengalaman sayalah, dengan standard negara kita dan imej negara yang hendak dijaga sekurang kurangnya setengah juta perlu dihabiskan.

Event terakhir yang saya pernah participate 2 tahun lalu melibatkan lebih daripada 700 ribu Ringgit.

Kita tak nak lagi bincang dan sebut dalam report berapa banyak wang yang telah dibelanjakan. Bila kita bercakap tentang event sebegini, soalannya mudah. Berapa kontena telah kita export selepas itu. Berapa nilai jualan export.

Setahu saya event event begini, tiada langsung perkiraan ‘tangible’ yang boleh dijustifikasikan melainkan yang membuat untung adalah event management company.

Sekarang saya nak tanya, berapa nilai selalunya produk makanan untuk satu kontena 20 kaki?

Kalau produk ringan seperti keropok tak lebih daripada 30 ribu ringgit. Kalau produk nilai tinggi kita boleh julatkan dengan nilai 100 ribu ringgit.

Kenapa kita tidak saja jadikan satu kontena ini sebagai insentif dan promosi, berikan kepada hyper panda secara percuma dan terus jual ke dalam pasaraya mereka. Apabila percuma, negotiation strength ada di tangan kita. Kita tidak boleh memaksa mereka membeli dan kaedah ini akan membuatkan kita hilang negotiation strength secara psikologi.

Dalam akaun kita treat sebagai promotional cost. Kalau barang terjual biar hypermarket ambil duit itu. Kalau tak jalan bila expired boleh buang.

Tetapi bayangkan sekiranya barang laris, pastinya mereka akan buat repeat order. Hypermarket mana yang tidak mahu jual barang yang laris.

Masa tu, baru lah buat event dan promosi. Buat di dalam hypermarket tersebut. Kalau konsumer suka dan tanya nak beli dimana nanti bagitahu dah ada dekat dalam gondola sekian dan sekian.

Dengan promosi tersebut jualan akan meningkat di hypermarket dan mereka akan lebih gembira dan akan membuat pesanan  tambahan lagi.

Berapa nilai kos kalau kita guna pakai kaedah ini? Berapa pula nilai kos kalau kita guna kaedah lama? Tuan tuan semua boleh kira sendiri.

Apa pun…… saya berani jamin dari SUB, TKSU, KSU, Timbalan dan hinggalah YB Menteri akan kepak dada nak cerita dalam Parlimen.

Ya mula mula kurang glamer…..tapi lepas beberapa bulan, rasa hari hari nak buat press conference nak cerita orang Malaysia.

Apalah sangat glamer wang wing event satu hari habis sejuta last last satu biji buah pon belum tentu dapat jual.

Kita perlu berubah!

Nilah kaedah yang menyebabkan saya menapak di Arab Saudi 7 tahun yang lalu.

Leave a Reply

