INDUSTRY

Hari ni saya ada berbual ringkat dengan seorang graduan Lim Kok Wing University. Dia belajar art and design.

Saya ada tanyakan dia ada buat industrial training tak sebelum ni?

Dia kata tak ada.

Jadi saya tanya kenapa tak ada.

Jawabnya budak art and design tak perlu. Alasannya sebab semuanya bergantung kepada diri. Maksudnya mereka sebagai artis yang hasilkan karya mereka.

Argument saya, macam mana you nak hasilkan karya tapi tak ada pengalaman industry. Internship itu penting kerana ia akan mengajar kita memahami apa yang industry mahukan. Kita hasilkan karya yang pasaran mahukan. End of the day we have to sell. We have to make money.

Jawabnya lagi mereka ada belajar subjek tersebut. Dah diajarkan di kolej mereka.

Saya jawab lagi teori dan praktikal sangat berbeza. Takut nanti kita jadi ‘syok sendiri’.

Bila saya cakap macam tu saya nampak reaksi dia jadi lain. Jadinya saya ambil pendekatan tamatkan perbualan disitu saja. Mereka terlalu muda.

Saya ramai berkenalan bekas pelajar arts and design yang akhirnya kerja kilang. Pentingnya untuk memahami industri dan permintaan versus karya. Sekiranya tidak sebaik mana pun karya kita akan tiada nilai dan masuk dalam khutub khanah sahaja.

Leave a Reply

