KELING

Semalam saya nak balik rumah naik teksi. Naik teksi rasanya Arab Yemen.

Bila nak naik saya tanya berapa. Dia kata enta ahal makkah? (awak orang Mekah). Saya tak menjawab dan terus naik sambil senyum. Saya faham maksud beliau ko dah tahu tanya lagi.

Masa nak turun, saya nak tanya berapa. Jawab beliau bagilah berapa yang kau rasa ok. Saya jawab tak boleh macam ni. Dia pun mengalah dia kata ok bagi aku 20.

Saya keluarkan 3 keping duit sepuluh dan saya kata ‘ashan enta marra tayyeb’ maksudnya sebab awak sangat baik.

Tadi nak balik saya naik teksi budak keling driver muda lagi. Tiba tiba dia pakai jalan belakang saya pon tak pernah lalu dan bila sampai dekat traffic light saya macam confuse sikit. Bila dah ingat saya suruh terus dan saya bagitau oh selalu pakai jalan sebelah sini lalu terowong hari ni kau pakai jalan sebelah sini pulak.

Sampai dekat rumah saya tanya berapa. Dia jawab nak 45 riyal.

Mula saya gelak. Saya kata bayya saya bukan baru sampai Mekah bulan lepas. Bahasa saya pun tak tunjuk saya baru sampai kan sambil gelak gelak tahan marah.

Dia buat alasan lebih kurang terjemahan Melayu dari Bahasa Arab keling dia tu…… itu bayya bilang situ mari jalan itu satu jalan lagi sikarang sudah salah jalan bayya mesti kasi itu duit libeh.

Saya pon kata kepala hotak kau kau nak pakai jalan mana pun tapi aku cakap nak pergi khaldiya, bukan aku bagi tau silap tempat. Kita kan dekat khaldiya sekarang.

Dia ulang balik alasan tadi sebab saya bagi jalan salah. Saya tahu tu just alasan pakai petik je nak duit lebih.

Saya keluar kereta saya ambik 20 riyal saya kata aku boleh nak bagi kau 100 tapi sebab kau tak amanah, abu ghassash (penipu besar) nah ni je layak kau dapat.

Saya blah masuk rumah…. nak tutup pintu dia jerit jerit woi mana 45 riyal.

Saya buka balik pintu….. puki mak kau lah! Saya hempas pintu masuk rumah.

Apa moral cerita ni?

 Saya pon tak tau. Tulis sebab lepas geram je. Jilake punya keling busuk.

Leave a Reply

