SIKAP

Saya ada satu sikap buruk.

Sebelum ni kalau saya nampak ig ka fb sapa ka ada tulis perkataan arab contohnya nama nanti saya akan dm dia dan bagitahu apa yang sebenarnya betul.

Contohnya nama dia Arifin eja اريفن lalu saya akan bagitahu ejaan yang betul adalah عاريفين.

Sama juga kalau ada tatabahasa Melayu kurang kena saya suka tolong betulkan. Bahasa Inggeris saya tak berani sebab walaupun saya ada asas tapi saya bukannya boleh dianggap arif dan saya sendiri masih belajar.

Saya juga suka komen kalau tengok design produk makanan orang baik yang cantik atau yang tak cantik. Kalau cantik saya akan puji dan beritahu part mana saya suka. Kalau tak saya akan beritahu apa yang tak kena dan perlu diperbaiki. 

Satu lagi topik yang saya suka tolong betulkan adalah bahasa halus atau bahasa istana. Saya suka tolong tuliskan balik apa yang sepatutnya lebih tepat pada pandangan saya. Memang selalulah bila masuk topik ni tak ramai yang arif.

Selalunya stranger lah yang kita dm, sebab kalau kawan kawan rapat mereka suka call saya tanya pendapat. 

Kalau korang nak tau dah 13 orang anak orang saya bagi nama dan anak pertama yang saya berikan nama adalah anak kawan seuniversiti saya….namanya Ziyad sebab bapaknya nama Zaid.

Tapi rupanya perangai ni sebenarnya buruk, orang tak suka dan membawa padah. Orang akan fikir kita tunjuk pandai, siapa you nak sekolahkan i dan lain lain.

Jadi yang patut diamalkan adalah mind your own business.

Jangan tiru perangai buruk saya.

Leave a Reply

