PELIKAT

Saya dulu dulu tak suka pakai kain pelikat. Saya sendiri tak pernah beli kain pelikat apatah lagi memakainya.

Bila masuk asrama mak selalu selitkan sehelai kain pelikat yang saya tak pernah pon pakai. Samalah masuk universiti pon saya tak pakai pon pelikat. Saya fobia pakai pelikat sebab sepanjang hidup di asrama banyak adegan adegan gerun disebabkan pelikat contohnya pelikat menutup kepala si pemakai bila tidur bukannya bahagian bawah.

Bila pakai masa tidur saya tak faham kenapa bahagian ikat gulung didepan akan kebelakang bila bangun nanti.

Walaupun saya tak suka pakai kain pelikat tapi saya tau saya sangat pandai ikat kain pelikat. Sekata saja bahagian bawah tersusun rapi dan tak pernah terjelir. Kalau tak percaya tengoklah macam mana saya ikat sampin. Kemas anak Melayu jati. 

Tetapi semenjak berjangkit penyakit tidak boleh dielakkan iaitu virus penuaan, saya suka pula pakai pelikat di rumah khususnya time semayang. 

Jadinya saya suka men’curi’ kain pelikat ayah saya. Rasanya dah 6 helai saya curi.

Hari ni saya sangat bertuah kerana dapat kain pelikat baru yang kainnya sangat lembut dan sejuk. Hadiah paling best sepanjang bulan puasa dan pastinya saya akan pakai lebih kerap nanti.

Junjung kasih Tuanku.

Leave a Reply

